För utställare

Vill du ställa ut på Mat för livet 18-21 november 2021?

Information till utställare

Vi saknar att träffa er utställare och alla besökare på riktigt och vi hade hoppats på att kunna arrangera en fysisk mässa i år. På grund av de rådande omständigheterna med pandemin är det för osäkert att anordna en mässa med flera tusen besökare så därför blir även 2021 års mässa digital och kommer att äga rum mellan den 18-21 november. Vi tror stark på en fysisk och digital mässa 2022!

Vad innebär detta?

Vi kommer att erbjuda dig en plats på hemsidan att synas där du kan informera om ditt företag, produkter, erbjudanden, tjänster och/eller annat innehåll som ger ett mervärde till våra medlemmar och besökare. 2020, när mässan snabbt fick ställa om till digitalt, hade vi över 6000 besökare, i år arbetar vi för att minst dubblera antalet. Alla produkter som visas ska vara gluten- och/eller laktosfria och (om möjligt) erbjudas till förmånliga rabatterade priser under mässans dagar den 18-21 november

Mässan arrangeras av Celiakiföreningen i Stockholms län (CFSthlm) tillsammans med Svenska Celiakiförbundet (SCF), regionala föreningar och alla ni som kommer delta. Vi gör detta tillsammans!

Hur fungerar webbsidan?

Under landningssidan Till mässan kommer du som utställare att synas med din logga och en kort presentation med en länk till din sida/webshop/erbjudande. Hur besökaren tar del av rabatten (t.ex genom kod i webshopen, sms, QR-Kod, lösenord etc.) och vilken sorts rabatt som du vill bidra med bestämmer du själv.

Via din logga och presentation länkas sedan besökaren vidare till din hemsida där du själv skapar ditt innehåll som du vill visa upp för besökaren. Du kan berätta om ditt företag, om vilka varor du producerar/säljer m.m. och om du har en webbshop. Besökaren länkas sedan tillbaka till Mat för livet-startsidan för att kunna besöka ett annat företag eller en informationssida.

Hemsidan är under ständig utveckling men du kan redan nu kika runt på hemsidan och vi tar gärna emot dina synpunkter, tips och idéer till förbättring. Maila dina synpunkter till [email protected].

”Under Mat för livet 2020 satsade vi på Schär på EN mässlåda till ett bra pris med en blandning av produkter som skickades direkt hem/utlämningsställe till beställarna. På 2 dagar sålde vi slut på 700 mässlådor!”

Jan Söderholm, Sales Manager Scandinavia, Schär

Hur ska den digitala mässan marknadsföras?

Celiakiföreningen i Stockholm och Svenska Celiakiförbundet kommer tillsammans med övriga regionala föreningar att marknadsföra mässan och ditt företag i de digitala kanalerna: Facebook, Instagram, hemsida, nyhetsbrev. Vi har byggt ihop olika paket vi kan erbjuda dig beroende på i vilka kanaler samt hur många inlägg du vill att vi ska dela om just ditt företag. (Innehållet i inläggen skapar du själv och det kommer att komma instruktioner om storlek på bilder, antalet tecken, taggar och så vidare i ett separat mail vid anmälan.) Sen är det fritt fram och välkommet för er att marknadsföra eventet i era kanaler, gärna genom att tagga @matforlivet_sthlm på instagram och via hashtaggen #matforlivet2021

Vi kommer också att öka det allmänna informationsvärdet med ett programinnehåll under mässdagarna med inlägg/webinarier från dietister, forskare, politiker, livsmedelsverket samt annat engagerande innehåll som t.ex. tävlingar, live-podd etc. för besökarna.

De marknadsförningskanaler vi verkar i, och som ständigt ökar i följarantal, som vi kommer använda oss av är:

Vi kommer dessutom med hjälp av våra lokala celiakiföreningar i största möjliga mån anordna öppet hus runt om i landet där besökarna kan erbjudas smakprover. På detta sätt kommer vi då att utöka mässan från tidigare år eftersom våra medlemmar som inte haft möjlighet eller velat åka till Stockholm eller Malmö ändå kan handla. Detta blir en del i ett större arbete med att utveckla mässan nationellt som vi planerar att fortsätta arbeta med under kommande år.

Varför delta?

Det är fantastiskt tillfälle att synas med ditt varumärke och erbjudande för rätt, köpbenägen och intresserad målgrupp. Här får du möjlighet att synas och sälja produkter under fler dagar till personer i hela Sverige och nu når du även de som inte brukar delta på den fysiska mässan. 2020 hade mässan över 6000 besökare. I år satsar vi på att minst fördubbla besöksantalet då sidan är levande och kommer att uppdateras kontinuerligt.

Hur går det till?

Vi har ordnat olika digitala paket där du som utställare, genom dessa, får olika möjligheter att synas i våra kanaler. Med hjälp av våra regionala föreningar uppmuntrar vi att anordna öppet hus/mini mässa runt om i landet där besökare kan erbjudas smakprover.

Frågor? Kontakta oss!

Sanna Karlberg
Projektledare, Mat för livet 2021
[email protected]
072 220 55 58